Electron
Binnenkort valt Electron van december 2024 op de mat. In deze gloednieuwe uitgave lees je onder andere over:
- Vlucht van de Snip PH-AIS
- Aanpassing contributie 2025
- CQ WW SSB-contest
- Storing en terugwerking: een duidelijke relatie
- Adapter voor Xiegu X6100 in combinatie met de Heil Proset5-headset
- De kunstmatige aarde
- Samenwerkingsovereenkomst Scouting en VERON
Lees ook hieronder een korte vooruitblik.
Uitgelicht
Vlucht van de Snip PH-AIS
Werkgroep VERON historisch archief
De kerstvlucht vanaf Schiphol naar de West in 1934
Vandaag de dag vinden dagelijks vluchten van Amsterdam naar Curaçao plaats. In ruim 9 uur wordt de Atlantische oceaan overgestoken en nog dezelfde dag sta je met een tijdsverschil van 6 uur op het zonnige eiland. Eigenlijk best comfortabel.
Deze luchtverbinding kwam uiteraard heel langzaam tot stand. Hoewel de KLM al in de twintiger jaren plannen had om naar Curaçao te vliegen, vond de eerste vlucht pas in december 1934, nu 90 jaar geleden, plaats. Er werd gevlogen met een ultramodern vliegtuig de Fokker F18, die speciaal was aangepast. Dat wil zeggen bijna alle stoelen werden verwijderd, extra benzine- en olietanks werden ingebouwd en de zendinstallatie werd nog eens goed nagekeken. Voor een aantal golflengtes die de piloten zouden gebruiken werden extra antennes gemonteerd. Deze speciale vlucht was een grote sprong voorwaarts en moest het startpunt zijn van regelmatige verbindingen met de West.
Bemanning:
De directie van de KLM had in samenwerking met het hoofd van de vliegdienst de bemanning als volgt samengesteld:
- Gezagvoerder Jacob J. Hondong
- Eerste officier/navigator Jan J. van Balkom
- Tweede navigator en radiotelegrafist Siem van der Molen
- Boordwerktuigkundige (‘mécano’) Leo D. Stolk